Selecteer een pagina
Wil je zelf je SEO teksten schrijven, maar weet je niet goed hoe? Hier vind je stap voor stap uitleg over SEO schrijven voor het web. Zo kun je zelf je content optimaliseren, de beste SEO blogs schrijven en kom je hoger in Google met je website! #seo #bloggen #wordonlinegevonden

Je wilt natuurlijk met je website bovenaan in Google komen. En hoewel je sprankelende teksten op je pagina’s en blogs hebt, lijkt het wel of geen kip je website weet te vinden. Dat kan kloppen…

Heb je je online teksten wel geoptimaliseerd voor zoekmachines?

Online teksten schrijven doe je allereerst voor je bezoeker, laat ik dat alvast duidelijk benoemen (en ik kom hier nog wel een paar keer op terug). Maar je wilt wél dat je geweldige blogs gevonden worden! Daarom deze blog: hier vind je stap voor stap uitleg over SEO schrijven en content optimalisatie.

Nog geen idee wat SEO is en hoe het werkt? Lees dan eerst hier meer over de basis van SEO

Dan nu door naar de basis van SEO-teksten schrijven.

Wat zijn SEO teksten?

SEO teksten zijn teksten op websites, blogs en/of webshops die geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines (aka Google). Doe je dit op de juiste manier, dan zorg je ervoor dat je website bovenaan in Google komt op de voor jou relevante en belangrijke zoekwoorden.

Wat is SEO schrijven?

SEO schrijven is teksten schrijven voor websites. Het is niet alleen een tekst schrijven, het is ook de tekst optimaliseren voor zoekmachines. Bij SEO tekstschrijven houd je dus rekening met zoekwoorden.

Keyword stuffing is not done

Om maar direct een belangrijk punt te verduidelijken:

SEO schrijven voor het web is niet je teksten volstoppen met zoekwoorden.

Je tekst wordt onleesbaar en het helpt niet bij het hoger scoren in de zoekmachine. Sterker nog, je website kan er een penalty voor krijgen.

Wat moet je dan wel doen?

Eerst schrijven voor je bezoeker, en daarna pas schrijven voor SEO.

Zelf seo teksten schrijven: schrijf eerst voor je bezoeker, dan pas voor Google

SEO webteksten schrijven kun je goed zelf, want jij kent je bezoeker als geen ander.

Website teksten schrijven voor beginners

Je schrijft je tekst dus allereerst voor je bezoeker. Dit is geen zoekmachine robot, maar een mens van vlees en bloed die rondloopt met vragen en problemen. Jij bent degene die antwoorden en oplossingen voor deze zoekende lezer hebt.

Hou deze basis (jij geeft antwoorden op vragen van bezoekers) in gedachten bij het schrijven van je teksten. In drie stappen kun je je teksten gaan schrijven:

  1. Maak een opzet
  2. Voer een zoekwoordonderzoek uit
  3. Schrijf je webtekst

Laten we direct naar de eerste stap kijken:

Stap 1. Maak een opzet

Content schrijven begint altijd bij de basis, namelijk een oplossing bieden voor je bezoeker (potentiële klant). Bij de eerste stap van het SEO webteksten schrijven hoef je dan ook geen rekening te houden met SEO-technieken en zoekwoorden.

Ga bij het maken van je opzet als volgt te werk:

  1. Houd je ideale klant/bezoeker in gedachten en leef je in in zijn of haar wereld.
  2. Beschrijf het probleem van je ideale klant/bezoeker.
  3. Beschrijf oplossingen voor dit probleem.
  4. Leg uit hoe je je klant/bezoeker kunt helpen.

Bottom line is:

Geef waardevolle informatie!

Je opzet hoeft niet heel gedetailleerd te zijn. Een paar steekwoorden kan al voldoende zijn.

Stap 2. Voer een zoekwoordonderzoek uit

Nu je opzet klaar is, voer je een zoekwoorden onderzoek uit. Dit is belangrijk, want dit zijn de woorden waarmee je je webtekst optimaliseert voor Google.

In het artikel over hoe je een zoekwoord onderzoek uitvoert lees je er meer over. Denk er ook aan dat je op zoek gaat naar long tail keywords, want hier kun je als (kleine) ondernemer of blogger veel beter op scoren.

Je uiteindelijke lijst met zoekwoorden zijn woorden die allemaal met je onderwerp te maken hebben. Het zijn synoniemen van elkaar, of relevante woorden. Hoe meer synoniemen hoe beter, want dit waardeert Google én je tekst wordt leesbaarder.

Nu je een lijst met zoekwoorden hebt, ga je je tekst schrijven voor je website:

Stap 3. Schrijf je webtekst

Pak je opzet (stap 1) en zoekwoorden (stap 2) erbij en kijk of je je opzet kunt aanpassen en verbeteren. Sommige zoekwoorden worden waarschijnlijk tussenkoppen en hiermee kun je dus je opzet verduidelijken.

Daana ga je de tekst schrijven. Hierbij gebruik je de woorden uit je keywordlijst.

Vind je schrijven in het algemeen moeilijk? Verderop in deze blog geef ik nog een paar handige schrijftips!

Je maakt je webtekst SEO-proof door je belangrijkste zoekwoorden op specifieke “on-page SEO” plekken te plaatsen, namelijk:

  • titel
  • tussenkop(pen)
  • url
  • seo-titel
  • meta omschrijving
  • alt-text van afbeeldingen

Soms heeft men het over een ‘focus keyword’, maar dit moet je niet te strikt nemen. Vaak heb je een paar gerelateerde zoekwoorden die het belangrijkste zijn. Verwerk deze woorden op de genoemde plekken en wissel ze af.

Uiteraard verwerk je je zoekwoorden ook in de lopende tekst, maar pas op dat je het niet too much doet. Je tekst moet prettig te lezen zijn, dus ga geen kromme zinnen maken om er een keyword in te persen. Anders haken je bezoekers sowieso af en heb je ook niks aan die hoge positie in de zoekmachine. Bij het SEO tekstschrijven schakel je dus steeds heen en weer tussen schrijven voor je bezoeker en schrijven voor Google.

SEO webtekst schrijven voorbeeld

Voor mijn digital nomad blog Samen de Wereld Ontdekken heb ik een blog geschreven over het ombouwen van een bus tot camper. De zoekterm ‘bus ombouwen tot camper’ is een belangrijk keyword, maar er zijn nog veel meer relevante zoekwoorden die ik heb verwerkt, zoals:

  • zelf een camper bouwen
  • bus ombouwen naar camper
  • bestelbus ombouwen tot camper
  • bestelwagen ombouwen tot camper

En dit zijn er nog maar een paar! Ze lijken erg veel op elkaar, maar ze zijn toch anders. En ook gerelateerde woorden zoals ‘indeling camperbus’ of ‘bus ombouwen kosten’ zijn passende zoekwoorden.

In een gemiddelde webtekst van circa 1000 woorden kun je vaak wel 20 tot soms 30 zoekwoorden verwerken. Zo ook bij de blog post uit dit voorbeeld. Deze blog bestaat uit ruim 1300 woorden en ik heb zo’n 25 zoekwoorden in de tekst en op de genoemde “on-page SEO” plekken verwerkt. De meeste zoekwoorden noem ik dan ook maar één keer. Dat is genoeg voor Google om te begrijpen waar de tekst over gaat.

Nu vraag je je misschien af: zoeken mensen wel op die keywords dan?!

Sommige van deze zoekwoorden hebben heel weinig zoekvolume (oftewel, maar een paar zoekers typen zo’n zoekwoord in op Google), maar het zoekvolume van al die long tail keywords bij elkaar is best een hoog aantal!

Wil je je content volledig SEO-proof maken, gebruik dan deze SEO checklist!

SEO teksten schrijven tips

Is schrijven niet iets wat je dagelijks doet, en weet je niet goed hoe je dit moet aanpakken, dan heb je hopelijk veel aan deze tips voor het teksten schrijven.

  • Schrijf je titel en introductie als allerlaatste. Vaak krijgt je verhaal halverwege het schrijven beter vorm of zelfs een andere wending. Vaak is het moeilijk om een intro te schrijven, maar heb je je content geschreven, dan zul je zien dat het wel makkelijk gaat.
  • Moeite met beginnen? Begin dan met de tweede alinea. Dat dit later misschien het intro wordt, of juist doorschuift naar een plek verderop in je tekst, is helemaal prima.
  • Schrijf zonder tussendoor te editen. Bewaar het aanpassen, schrappen en aanvullen voor als je ruwe tekst klaar is.
    Heb je je ruwe tekst af, laat het dan een dag rusten voor je er opnieuw naar kijkt.
  • Lees je tekst hardop voor. Zo ontdek je je spelfouten sneller en merk je het meteen als een zin niet lekker loopt.

Tekst voor je website schrijven

Ben je een geoefend schrijver, dan komen de woorden misschien wel gemakkelijk uit je vingers. Maar de tekst ook nog eens optimaliseren voor Google, maakt het schrijven wellicht ingewikkelder.

Ik ga er eerlijk over zijn: SEO webteksten schrijven is een tijdrovende klus. Het is echt wel iets anders dan een blog in dagboekstijl neerpennen. Dat geldt ook voor dit artikel. Ik heb eerst een zoekwoordanalyse uitgevoerd, daarna ben ik gaan schrijven, aanpassen, schrappen, verder aanpassen. En dat kost tijd. En energie. En nog meer tijd.

Maar het loont wel! Want waar een dagboek-blog één keer wordt gelezen als je het op social media deelt, wordt waardevolle content via Google dag in dag uit gelezen. SEO is een langetermijnstrategie!

Hopelijk heb ik je met deze uitleg op weg geholpen. Mocht je nog vragen hebben, stel ze dan gerust hieronder bij de reacties of stuur me een mail op nanouk@wordonlinegevonden.nl.

Dit artikel is op 29 juli 2018 voor het laatst geüpdate.