Selecteer een pagina

De vraag ‘hoe kan ik mijn site aanmelden bij Google?’ wordt mij regelmatig gesteld.

Hier heb ik altijd een heel simpel antwoord op: je site bij Google aanmelden is niet nodig, want je website wordt automatisch gevonden door de almighty zoekmachine.

Fijn nieuws hè!

Waarom dan een blog hierover? Omdat er toch het één en ander over te melden valt. Zo kun je de indexering van je nieuwe website voorspoedigen door je site alsnog aan te melden. Ook kun je met je aanmelding belangrijke signalen afgeven aan Google die kunnen zorgen voor een stijging in de ranking.

Hoe dit allemaal werkt leg ik je in deze blog haarfijn uit!

Omdat Google veruit de grootste zoekmachine is, ga ik voornamelijk in op hoe je je website bij Google aanmeldt. Op het eind leg ik kort uit hoe je dit bij Bing doet.

Maar eerst even terug naar de basis.

Crawlen en indexeren

Zoekmachines sturen voortdurend ‘spiders’ het wereldwijde web op om te zoeken naar webpagina’s (dit proces heet ‘crawlen’). De spider van Google heet ‘Googlebot’ en als Googlebot je website bezoekt, gaat hij aan de slag met het analyseren van je pagina’s. Dit heet indexeren.

Voor de duidelijkheid: indexeren is Google die zegt ‘ik heb deze url bekeken’. Dit zegt dus helemaal niks over waar je in de Google zoekresultaten komt te staan met die pagina (‘ranking’). Maar, zonder indexering ook geen ranking, want Google moet je pagina’s wel bekeken hebben voor ze je site überhaupt een plekje kunnen geven in de SERP (search engine results page).

Google volgt links

Maar hoe vindt de Googlebot je website? Door links te volgen. Bijvoorbeeld vanuit social media (omdat jij of iemand anders een link naar je site deelt) of vanuit een andere website die naar jouw site linkt. Hierdoor is je website aangemeld bij Google zonder dat je hier iets voor hoeft te doen.

Klinkt goed en gemakkelijk, maar in de praktijk komt er meer bij kijken. De Googlebot moet namelijk wel al je (belangrijke) pagina’s kunnen bereiken. Alleen je homepage laten crawlen is niet genoeg: je wilt dat je blogs ook geïndexeerd worden, zodat je gevonden wordt op de zoektermen die voor jouw bezoekers relevant en belangrijk zijn.

Er zijn een paar manieren waardoor je website sneller en beter wordt geïndexeerd door Google:

  1. Duidelijke interne linkstructuur
  2. Sitemap indienen
  3. Regelmatig indexatie checken

Ik ga deze onderdelen nu verder toelichten.

Duidelijke interne linkstructuur

Google gebruikt links om url’s te crawlen. Met een goede interne linkstructuur navigeer je de spiders door je website. Zo vinden ze gemakkelijk hun weg naar al je belangrijke pagina’s.

Je interne links zijn natuurlijk ook erg belangrijk voor je bezoekers, want ook zij kunnen door middel van je links verder lezen op je site. Win win dus!

Site aan Google toevoegen

Je kunt handmatig een URL bij Google indienen via de ‘Submit URL’ tool van de Search Console.

Maar zoals wellicht al duidelijk is, is dit niet per se nodig. Google pikt je website toch wel op, ook zonder een handmatige aanmelding. Wat echter wel handig is, is je site toevoegen aan Google met een XML-sitemap.

Wat is een sitemap?

Een sitemap is een bestand met een overzicht van je website pagina’s. Met dit bestand informeer je Google (en eventueel andere zoekmachines) over de structuur en inhoud van je website. Zoekmachine crawlers zoals Googlebot kunnen dit bestand gebruiken om de gegevens op je website beter te ‘lezen’. In zo’n sitemap zit ook waardevolle metadata zoals wanneer de pagina voor het laatst is geüpdatet, hoe vaak de pagina is gewijzigd en wat het belang van de pagina is ten opzichte van andere URL’s op de site.

Aldus Google himself op de support website.

Om verdere verwarring te voorkomen: een HTML-sitemap is een overzicht van je website structuur speciaal voor bezoekers. Ik heb het in deze blog specifiek over een XML-sitemap voor zoekmachines.

Waarom een XML-sitemap indienen?

Er zijn meerdere redenen om een sitemap in te dienen, maar de belangrijkste is eigenlijk ‘better safe than sorry’. Je site wordt immers wel gevonden door de spiders en als je zorgt voor een goede interne linkstructuur worden al je belangrijke pagina’s toch wel gecrawld. Maar, in sommige gevallen is het verstandig om toch een XML-sitemap te maken:

  • Als je website helemaal nieuw is. Hoewel je website ook zonder een sitemap wordt gecrawld, kun je met een sitemap het proces versnellen.
  • Als je veel content hebt gewijzigd of toegevoegd. Heb je net een hele reeks aan prachtige, informatieve blogs gepubliceerd, dan wil je natuurlijk dat die zo snel mogelijk opgepikt worden. Door een sitemap in te dienen geef je een signaal aan Google dat het hoog tijd is om je website te bezoeken.

Sitemap maken WordPress

Ik ga er voor het gemak vanuit dat je website op WordPress draait. Een sitemap maken voor WordPress kan gemakkelijk met de SEO Yoast plugin. Natuurlijk zijn er nog andere goede sitemap generators, maar grote kans dat je deze plugin al hebt geïnstalleerd, dus wel zo handig om die dan te gebruiken.

Ik leg je hier stap voor stap uit hoe je dit kunt doen:

Ga in je Dashboard naar SEO → Algemeen → Functies en zorg dat de optie ‘XML-sitemaps’ op ‘Aan’ staat.

Zorg dat de optie XML-sitemaps in de Yoast plugin aan staat

Zorg dat de optie XML-sitemaps aan staat

Je kunt nu een aantal dingen aanpassen, afhankelijk van de inhoud van je website.

Categorieën of Tags uitsluiten

Ga naar SEO → Zoek uiterlijk → Taxonomieën.

In dit tabblad kun je categorieën en tag pagina’s uitsluiten van indexering. Dit is een aanrader als je weinig content hebt hangen onder je categorieën of tags, omdat je anders het risico loopt op duplicated content of ‘thin’ content. Je kunt dit later weer aanzetten als je meer posts hebt toegevoegd aan je categorieën en tags.

Een andere reden om deze overzichtspagina’s niet te laten indexeren is dat je niet wilt dat deze pagina’s concurreren met andere pagina’s.

Ik heb bijvoorbeeld ‘Tags’ uitgezet:

Door de optie Tags uit te schakelen komen je tag-overzichtspagina niet in de je sitemap

Door de optie Tags uit te schakelen komen je tag-overzichtspagina niet in de je sitemap

Dit betekent dat Google de tags niet gaan crawlen. Ik heb hiervoor gekozen omdat mijn tag overzichtspagina’s niet goed genoeg gevuld zijn met content. Dit kan zorgen voor ‘thin’ content en in dit geval is het beter om ze niet te laten indexeren.

Heb jij onder iedere tag meerdere blogs hangen, en wil je dat de overzichtspagina’s ook vindbaar zijn, dan laat je deze optie op ‘Ja’ staan.

Afhankelijk van je thema kun je ook projecten aanmaken. Omdat ik geen gebruikmaak van projecten, heb ik de opties ‘Project Tags’ en ‘Project Category’ ook uitgeschakeld.

Auteursarchief uitsluiten

Ben jij de enige auteur die op je website publiceert, dan heeft een auteursarchief geen toegevoegde waarde. Daarnaast is dit duplicated content, want je auteursarchief is in feite je gewone blogoverzicht.

Ga naar het tabblad ‘Archieven’ en schakel auteursarchieven uit:

Ben jij de enige auteur op je website? Sluit dan je auteursarchieven uit.

Ben jij de enige auteur op je website? Sluit dan je auteursarchieven uit.

Scroll verder naar beneden en schakel ‘Datum-archieven’ op dezelfde manier uit.

Media redirecten naar de bijlage

Verder is het belangrijk dat je bij het tabblad ‘Media’ voor ‘Ja’ kiest. Zo worden je bijlage-URL’s automatisch doorgelinkt naar de afbeelding zelf, in plaats van naar een aparte pagina. Hierdoor voorkom je talloze ‘thin’ content pagina’s en daar maak je Google blij mee.

Zet de optie 'Media redirecten naar de bijlage' op ja

Zet de optie ‘Media redirecten naar de bijlage’ op ja

Grote webshop of website?

Heb je een grote webshop of een website met duizenden blogs, dan doe je er goed aan je sitemap nog verder te bewerken. Maar heb je een bedrijfswebsite met een paar pagina’s en enkele tientallen blogposts, of een (beginnende) blog met maximaal een paar honderd blog posts, dan zit je met deze aanpassingen goed.

De volgende stap is het bekijken van je sitemap.

Sitemap bekijken

Ga naar SEO → Algemeen → Functies. Klik bij XML-sitemaps op het vraagteken en daarna op ‘Bekijk de XML-sitemap’.

Via de optie 'Bekijk XML-sitemap' wordt je sitemap in een nieuw tabblad geopend.

Via de optie ‘Bekijk XML-sitemap’ wordt je sitemap in een nieuw tabblad geopend.

Een nieuw tabblad opent. Dit ziet er ongeveer zo uit:

Sitemap voorbeeld van mijn reisblog.

Sitemap voorbeeld van mijn reisblog.

Je kunt op de verschillende onderdelen klikken en bekijken welke pagina’s hier allemaal in staan.

Dan is het tijd om Google van je sitemap op de hoogte te brengen!

Sitemap indienen bij GSC

Om je sitemap in te dienen bij Google moet je website geverifieerd zijn in de Search Console. Ik ga ervan uit dat je dat al gedaan hebt.

Ga naar Crawlen → Sitemaps en klik op de knop ‘Sitemap toevoegen/testen’.

In de Search Console kun je je sitemap toevoegen.

In de Search Console kun je je sitemap toevoegen.

Voer hier de url van je sitemap in. Heb je je sitemap met de Yoast plugin gemaakt, zoals hierboven beschreven, dan is dit sitemap_index.xml. Je kunt voor de zekerheid eerst voor ‘Testen’ kiezen. Als er geen fouten zijn ontdekt, kun je je sitemap toevoegen.

Als je de pagina vernieuwt, zie je je toegevoegde sitemap in het overzicht staan.

Indexatie checken

Bij een nieuwe website duurt het vaak een paar dagen voor je pagina’s zijn geïndexeerd. Je doet er goed aan om dit in de gaten te houden, want als er iets mis is, wil je dit natuurlijk zo snel mogelijk fixen.

Je indexatie checken kan op twee manieren, namelijk in Google en in de Search Console:

Indexatie in Google controleren

Type in Google het volgende: site:www.domeinnaam.nl. Bijvoorbeeld:

Je kunt in Google eenvoudig controleren of je website is geindexeerd.

Je kunt in Google eenvoudig controleren of je website is geindexeerd.

Indexatie in Search Console controleren

In de Search Console kun je ook gedetailleerd zien of je website is geïndexeerd. Ga naar Google-index → Indexeringsstatus. Hier vind je een overzicht van de pagina’s die de Googlebot heeft geïndexeerd. Bij Crawlen → Sitemaps kun je ook doorklikken op je toegevoegde sitemap. Hier vind je een overzicht van de pagina’s uit de sitemap die zijn geïndexeerd.

In de GSC kun je gemakkelijk zien hoeveel pagina's uit je sitemap zijn geïndexeerd door de Googlebot.

In de GSC kun je gemakkelijk zien hoeveel pagina’s uit je sitemap zijn geïndexeerd door de Googlebot.

Indexatie is niet gelijk aan Verzonden items: wat nu?

Het kan even duren voor alle pagina’s door de Googlebot zijn opgepikt, maar als er na een paar dagen nog steeds een groot verschil is tussen de pagina’s in je sitemap en de pagina’s die zijn geïndexeerd, dan is er mogelijk iets aan de hand.

Controleer of de niet-geïndexeerde pagina’s een ‘noindex’ tag hebben of zijn toegevoegd aan het robots.txt bestand (als Disallow).

Let op, ga niet zomaar iets veranderen aan je robots.txt bestand. Hiermee kun je namelijk gemakkelijk met één kleine verandering je hele website onzichtbaar voor de crawlers maken.

Controleer op Crawlfouten

Check ook regelmatig of je geen ‘Crawlfouten’ hebt. Het gaat hier meestal om URL-fouten waarbij je interne links gebroken zijn. Corrigeer deze fouten, want Google en je bezoekers houden niet van gebroken links.

Zie je een DNS of Server fout staan, hou dan goed in de gaten of dit de volgende dag nog zo is. Als de fout terugkeert, neem dan contact op met je hosting om te achterhalen waar de fout zit.

Indexatie ≠ ranking

“Mijn hele website is geïndexeerd maar ik sta nog steeds niet hoog in Google, hoe kan dat?!”

Het is een veelgehoord misverstand, maar indexatie is niet hetzelfde als ranking.

Indexatie betekent dat Google je pagina’s heeft gevonden. De crawlers komen regelmatig langs en ze ‘lezen’ je website, maar dat betekent niet dat je ook gevonden kunt worden. Er zijn namelijk miljoenen andere websites, en hoewel er iedere dag een hoop verdwijnen, komen er ook weer talloze websites bij.

Indexatie is wel de eerste stap naar ranking, want zonder indexatie kan Google je website ook niet indelen in de zoekresultaten.

Om bovenaan in Google te komen moet je website geoptimaliseerd zijn: zorg voor een goede on-page SEO, werk aan je linkbuilding en update je content regelmatig zodat je altijd super goede artikelen online hebt staan.

Meer weten? Lees deze blog met tips over hoger in Google komen en deze uitleg over de statistieken in Google Analytics.

Aanmelden bij andere zoekmachines

Nu weet je hoe je bij Google je website kunt aanmelden, maar hoe zit het met andere zoekmachines?

Zoals gezegd is het toevoegen van je sitemap niet per se nodig. De crawlers van Google vinden je website sowieso wel en als je een goede interne linkstructuur hebt, wordt je website meestal volledig geïndexeerd.

Dit geldt ook voor andere zoekmachines. Je hoeft je dus niet extra aan te melden bij bijvoorbeeld Bing of Yahoo. Maar wil je het zekere voor het onzekere nemen, voeg dan je sitemap bij Bing toe via de Bing Webmaster Tool.

In de Webmaster tool van Bing kun je gemakkelijk je website en sitemap toevoegen.

In de Webmaster tool van Bing kun je gemakkelijk je website en sitemap toevoegen.

Na het invullen van je domeinnaam kun je de URL van de sitemap invoeren. Deze URL heb je als het goed is nog paraat, want die heb je net met de Yoast SEO plugin opgesteld.

Daarna hoef je alleen nog maar je website te verifiëren door een <meta>-tag in de <head>-sectie te zetten. Kies ‘Controleren’ en je bent klaar!

Conclusie

Je website aanmelden bij Google of andere zoemachines is geen vereiste; ook zonder sitemap zullen de spiders je website hoogstwaarschijnlijk vinden. Maar je kunt maar beter het zekere voor het onzekere nemen. Dus maak een sitemap en voeg die toe aan de Google Search Console!

Zo weet je zeker dat Google je website gaat indexeren, en indexatie is stap 1 naar een hoge positie in Google!

Hopelijk heb ik in deze uitgebreide blog al je vragen over het aanmelden van je site bij Google (en Bing) kunnen beantwoorden. Mocht je er toch niet uitkomen, stel je vragen hieronder of stuur me een mail op nanouk@wordonlinegevonden.nl.