SEO, wat is dat?

Heb je wel eens van SEO gehoord, maar weet je niet precies wat het is? Lees dan snel verder! In dit artikel geef ik je een basisuitleg over SEO. Ik vertel je wat SEO is en hoe het werkt.

Deze basiskennis is belangrijk als je voor je eigen website aan de slag wil met de SEO technieken die ik op deze website bespreek.

Wat betekent SEO?

De afkorting SEO staat voor ‘search engine optimization’, in het Nederlands vertaald als ‘zoekwoordoptimalisatie’ of ‘zoekmachineoptimalisatie’.

Wat is SEO en zoekmachine optimalisatie?

SEO, een onderdeel van zoekmachinemarketing, is een verzameling van technieken om je website hoger in de zoekresultaten (ook wel search engine results pages of SERPs genoemd) van zoekmachines te krijgen. Er zijn meerdere zoekmachines, maar Google heeft verreweg het grootste marktaandeel. Daarom heb ik het in mijn artikelen meestal over Google. Deze technieken zijn echter ook toe te passen voor andere zoekmachines.

Google en andere zoekmachines kijken naar diverse factoren om te bepalen hoe hoog je website komt in de ranking. Met goed toegepaste SEO-technieken kan ook jouw website bovenaan in Google komen. Hierdoor trek je meer bezoekers naar je website en bij een goede conversie krijg je dus meer klanten en meer omzet.

Het toepassen van SEO technieken met als doel hoger komen in Google wordt ook wel SEO marketing genoemd.

SEO uitleg voor beginners

SEO staat voor ‘search engine optimization’

Hoe werkt SEO?

SEO draait om het zoekproces van jouw (potentiële) klant of bezoeker. Hij (of zij) heeft een probleem en is op zoek naar een oplossing. Mogelijk gaat hij dan naar Google en typt zijn vraag in. Hij leest de beschrijving (de zogenoemde meta-description) van de bovenste resultaten en klikt er één aan. Als de website snel genoeg laadt en de informatie op de website hem bevalt, leest hij verder. Wellicht schrijft hij zich in voor de nieuwsbrief of gaat meteen tot een aankoop over.

Er komt natuurlijk meer bij kijken, maar in een notendop is dit hoe het zoekproces eruit ziet.

Wat heeft SEO hiermee te maken?

In de praktijk blijkt dat mensen zelden verder kijken dan de eerste pagina. Door het toepassen van SEO-technieken kun jij ervoor zorgen dat je website bovenaan in de zoekresultaten van Google en dus op die felbegeerde eerste pagina komt. De zoeker klikt dan door naar jouw website. Hij vindt daar uiteraard de informatie die hij zoekt (content is king!) en zo heb je er een potentiële betalende klant bij (of een trouwe bezoeker van je blog).

Wat zijn SEO-technieken?

Om je website te optimaliseren voor Google gebruik je SEO technieken. We maken onderscheid tussen:

  • Off-page SEO

Off-page SEO zijn SEO technieken die niet op je eigen website plaatsvinden. Het belangrijkste onderdeel van off-page SEO is het optimaliseren van je linkprofiel. In deze blog lees je meer over backlinks, linkbuilding en domain authority.
Ook social media valt onder off-page SEO.

  • On-page SEO

Het zoekproces van je ideale klant begint met zoekwoorden. On-page SEO is het optimaliseren van je webteksten met zoekwoorden. Wat is een zoekwoord? Een zoekwoord (ook wel keyword of trefwoord genoemd) is de woordcombinatie die een gebruiker in Google typt. Een zoekwoord kan uit één woord bestaan, maar ook een volledige zin zijn. Meer over zoekwoorden lees je in deze blog over long tail keywords.
Ook technische SEO, waarbij je de laadsnelheid van je website, categorieën en tags van je blogposts en de interne linkstructuur optimaliseert, valt onder on-page SEO.

Download de handige checklist en vergeet nooit meer hoe je je blogs moet optimaliseren voor Google.

Hoe vaak wordt iets gezocht op Google?

Je wilt natuurlijk weten hoe vaak er op een woord gezocht wordt in Google. Het heeft namelijk geen zin om je content te optimaliseren op zoekwoorden waar niemand op zoekt. Misschien denk je dat je potentiële klanten zoeken op zoekwoord x maar zoeken ze in werkelijkheid veel vaker op synoniem y. 

Er bestaan diverse tools waarmee je het zoekvolume van relevante keywords kunt opzoeken. Je leest er meer over in deze blog over SEO-tools.

Meer weten over on-page SEO en zoekwoorden? Lees dan deze blogs met uitleg en tips:

Dan nog even iets anders. Je hebt in het kader van zoekmachinemarketing mogelijk ook wel eens van de term SEA gehoord. Wat is SEA en wat is het verschil tussen SEO en SEA?

SEO en SEA

Zoekmachinemarketing is een vorm van online marketing die bestaat uit zowel SEO als SEA. SEA staat voor ‘search engine advertising’. De bovenste resultaten in Google zijn  betaalde advertenties of Adwords, aangegeven met ‘Adv.’. Daaronder staan de organische resultaten, die we ook wel ‘natuurlijke’ zoekresultaten noemen. Dit zijn de resultaten die Google het meest relevant acht, gezien de zoekopdracht.

Als we het met betrekking tot SEO hebben over ‘bovenaan in Google’ dan bedoelen we ‘bovenaan in de organische zoekresultaten’.

Wil je beter gevonden worden in Google zonder geld uit te geven aan advertenties (SEA, Adwords), dan moet je aan de slag met SEO. Meer weten? Neem eens een kijkje bij deze blogs:

Vragen?

Heb je prangende SEO vragen? Stel ze hieronder in de comments of stuur me een mail op nanouk@wordonlinegevonden.nl. Schrijf je ook in voor de nieuwsbrief en je krijgt de handigste SEO tips in je mailbox!