Heb je een nieuwe blog post of pagina geschreven, dan wil je misschien direct op ‘Publiceren’ klikken. Ho, wacht, niet zo snel! Check eerst of je pagina is geoptimaliseerd voor Google. Met deze handige SEO checklist weet je zeker dat je pagina in orde is voor je online gaat.

1. Inhoud

Content is king. Daar zijn alle SEO-experts het over eens. En als het goed is ben je voor en tijdens het schrijven van je blog al bezig met de inhoud. Maar ga nu je klaar bent eens kritisch door je tekst heen. Er zijn namelijk een paar dingen waar je extra op moet letten voor je je blog online zet.

  • Is de inhoud van je pagina of blog waardevol? En dan bedoel ik niet zomaar waardevol, maar écht van extra waarde voor je bezoeker.
    • Beantwoord je prangende vragen?
    • Geef je heldere voorbeelden?
    • Is je content to-the-point en niet onnodig langdradig?
    • Is je pagina minimaal 300* woorden?

* Minimaal 300 woorden is een richtlijn. Er zweven diverse fabeltjes op het www rond waarbij wordt gezegd dat 800 woorden het heilige aantal van Google is. Dit klopt niet. Google (en je bezoeker!) waardeert volledige en waardevolle content, maar dit betekent niet dat je een pagina vol moet kletsen puur om het aantal woorden. Aan de andere kant: zogenoemde ‘thin content’ kan wel een negatief effect hebben op je ranking in Google. Je leest hier meer over in dit artikel over de SEO quickscan.

2. Structuur

De structuur van je pagina is allereerst belangrijk voor de gebruiksvriendelijkheid. Je wilt dat een bezoeker je volledige pagina leest, en niet na de introductie afhaakt.

Maar een goede structuur heeft ook een effect op de vindbaarheid van je website, direct en indirect. Direct omdat Google fan is van opsommingen en het gebruik van duidelijke tussenkoppen (h2, h3 etc). En indirect, want als bezoekers lang op je website blijven is dit voor Google een indicatie dat je content goed is en dit heeft een positief effect op je ranking.

Check je tekst daarom op de volgende punten:

  • Deel je pagina op in behapbare alinea’s van maximaal een paar regels.
  • Wissel af tussen korte en middellange zinnen.
  • Gebruik sturende tussenkoppen. De meeste bezoekers scannen je pagina eerst, en gaan pas lezen als ze een interessante tussenkop zien.
  • Maak gebruik van opsommingen. Dit ‘breekt’ de tekst en trekt lezers dieper je pagina in.

3. Zoekwoorden

Natuurlijk heb je een zoekwoordanalyse uitgevoerd voor je begint met schrijven. Je wilt immers niet met losse flodders schieten. Maar voor je je blog online zet, check even of:

  • je belangrijkste keyword in het intro en een h2 staat;
  • je diverse andere relevante zoekwoorden en synoniemen in je tekst gebruikt;
  • je een paar belangrijke zoekwoorden in je tussenkoppen (h2, h3) plaatst;
  • de overige zoekwoorden op een natuurlijke manier in de tekst staan.

De belangrijkste zoekwoorden uit je analyse moet je ook verwerken in je url, titel, afbeeldingen en meta beschrijving. Hierover nu meer.

Bonustip: Een zoekterm bestaat bijna altijd uit meerdere woorden. Hierdoor is het soms lastig om deze zoekwoorden in de tekst te verwerken zonder dat dit de leesbaarheid van de tekst aantast. Belangrijke keywords die je grammaticaal niet goed kunt verwerken, kun je het beste in een tussenkop, opsomming en de alt-text van afbeeldingen plaatsen. Het geeft namelijk niet dat je hier ‘telegram-stijl’ gebruikt.

4. URL

De URL van je pagina is vooral erg belangrijk voor Google. Check je URL op de volgende kenmerken:

  • Zit je belangrijkste keyword in je url (slug)? Het liefst in de eerste 3 tot 5 woorden.
  • Zorg voor een afgekorte url, en niet letterlijk je titel: Dus niet: domeinnaam.nl/11-toffe-dingen-om-te-doen-in-venetie-voor-een-onvergetelijke-stedentrip. Maar wel: domeinnaam.nl/wat-te-doen-in-venetie.
Alle informatie uit deze blog in een handig overzicht? Download de gratis SEO checklist en houd deze bij de hand bij het schrijven. Zo zijn je blogs altijd SEO-proof!

5. Titel

Je belangrijkste keyword moet ook terugkomen in je titel, en wel op twee plekken:

  • H1: de titel bovenaan je pagina of blog
  • SEO title: de titel zoals die verschijnt in de Google resultaten (SERP)

Deze twee hoeven niet hetzelfde te zijn. Je mag dus afwijken, maar het hoeft niet. De twee titels moeten natuurlijk wel duidelijk maken waar je blog overgaat.

Let verder op het volgende:

  • Plaats je belangrijkste zoekterm vooraan in de H1 en SEO title. Dus niet ’11 toffe dingen om te doen in Venetië voor een onvergetelijke stedentrip’, maar ‘Wat te doen in Venetië: 11 toffe tips voor een onvergetelijke stedentrip’.
  • Zorg voor een aantrekkelijke titel. Je wilt dat zoekers doorklikken op jouw titel! Meer tips en voorbeelden vind je in deze blog van Copypress.

De SEO title kun je onder meer aanpassen met de Yoast SEO plugin. Let er ook op dat je SEO title maximaal 55 tekens is.

6. Meta-description

De meta beschrijving is het stukje tekst dat in de Google resultaten onder je titel verschijnt. Je meta-description (of meta beschrijving) kun je ook aanpassen met de Yoast SEO plugin. Check je meta description op het volgende:

  • Zit je belangrijkste keyword, plus een paar andere relevante zoekwoorden erin?
  • Benut je de volledige beschikbare ruimte?
  • Is het interessant genoeg, lok je er bezoekers mee naar je pagina? Gebruik eventueel een call-to-action.

Er is overigens geen garantie dat Google jouw meta beschrijving laat zien in de zoekresultaten. Soms kiest Google voor een andere tekst, afhankelijk van de zoekwoorden die de bezoeker gebruikt. Maar je meta description optimaliseren is één van de vele manieren om de crawlers van Google te helpen bij het ‘begrijpen’ van je website. En als je description wel in de SERP wordt getoond, verhoogt dat natuurlijk de kans dat bezoekers doorklikken!

7. Afbeeldingen

Afbeeldingen in je blog zijn allereerst belangrijk voor je bezoeker. Het breekt je tekst, maakt het levendig en mensen houden nu eenmaal van mooie plaatjes. Bij een afbeelding kun je onder meer een caption (ondertekst) en alt-text invullen. De alt-text van een afbeelding is in eerste instantie bedoeld voor mensen met een visuele beperking, dus het is belangrijk dat je hier een goede beschrijving van je afbeelding invoert. Dit is ook een goede plek om keywords te plaatsen die grammaticaal niet in een lopende zin passen.

De caption en alt-text helpen ook bij het beter vindbaar maken van je blogs. Check daarom het volgende:

  • Heb je relevante en/of mooie afbeeldingen in je tekst?
  • Staan je belangrijkste keywords in de bestandsnaam?
  • Hebben deze afbeeldingen een duidelijke alt-text?
  • Staat je belangrijkste keyword ook een keer genoemd in de alt-text?
  • Heb je een passende featured image geselecteerd?

8. Links

Misschien heb je wel eens van de term linkbuilding gehoord, maar wist je dat interne linkstructuur ook heel erg belangrijk is? Hiermee help je namelijk je bezoeker en Google de weg te vinden op je website. Ook uitgaande links zijn belangrijk, want hierdoor kan Google je website beter indelen in dat megagrote wereldwijde web.

  • Heb je uitgaande links naar relevante websites?
  • Heb je interne links naar relevante pagina’s op je site?

Denk er ook aan dat je na het publiceren van je nieuwe pagina interne links vanaf andere relevante pagina’s op je site plaatst naar je nieuwe pagina. Een vuistregel is om in iedere blog te linken naar 3 relevante eigen blogs of pagina’s. En om te zorgen voor minimaal 3 relevante links naar je nieuwe blog vanuit oudere blogs of pagina’s.

Bonus tip: heb je recent veel nieuwe blogs gepubliceerd? Voeg dan een sitemap toe aan de Google Search Console zodat je nieuwe pagina’s snel geïndexeerd worden!

SEO checklist afgevinkt?

Alles gecheckt en alles in orde? Zet je pagina dan maar snel online!

Vind je dit een handige checklist? Download dan de gratis de SEO checklist. Gebruik de checklist voor je een nieuwe blog of pagina online zet, zodat je content altijd maximaal geoptimaliseerd is voor Google.

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op Word Online Gevonden .nl, maar is op 7 oktober 2019 hier naartoe verhuisd.