Selecteer een pagina

Long tail zoekwoorden, is dat voor mij als kleine ondernemer of blogger wel belangrijk? Ja! Juist voor zzp’ers, ondernemers en bloggers zonder een online marketing afdeling en een mega PR budget zijn long tail keywords extreem belangrijk. Deze zoekwoorden kunnen het verschil maken tussen bovenaan in Google komen of ergens op pagina 10 bungelen.

In deze blog leg ik je uit wat long tail keywords zijn, wat de voordelen ervan zijn en hoe je ze kunt vinden en gebruiken.

Keywords? Bovenaan in Google? Heb je nog weinig kaas gegeten van SEO, lees dan eerst deze blog over de basis van SEO.

Wat is een long tail keyword?

Een long tail zoekwoord is een specifieke zoekterm met weinig zoekvolume.

Het dankt zijn naam aan de staart van de zoekvolume curve:

Short tail en Long tail zoekwoorden in een grafiek.

Short tail en Long tail zoekwoorden in een grafiek. Short tails: veel zoekvolume. Long tails: weinig zoekvolume.

Een long tail is dus niet een zoekterm met meer dan 3 woorden, zoals je overal op internet leest. Wel hebben veel long tail zoekwoorden meerdere woorden, maar dat is nu eenmaal inherent aan de specifieke aard van de term (namelijk dat er weinig zoekvolume op is).

Verschil short tail en long tail zoekwoorden

Een short tail zoekwoord is een zoekterm met een hoog zoekvolume.

Het is dus niet per se een zoekterm met maar één woord. In de praktijk zie je wel meer short tails met maar één of twee woorden. Vaak zijn het inhoudelijk brede zoekwoorden.

Maar het is dus het hoge zoekvolume die de term een short tail maakt.

Long tail keywords met maar één woord

Er zijn ook zoektermen die maar uit één woord bestaan en toch een long tail keyword zijn. Kijk maar:

Zoekterm Zoekvolume Short tail of long tail?
Paard 60500 Short tail
Gobipaardenspringmuis 0 Long tail
Babiroessa 0 Long tail

Weinig tot geen zoekvolume

Maar long tails hebben zo weinig zoekvolume, dat zijn dan toch geen populaire zoekwoorden? Wat moet ik er dan mee?!

Klopt, maar dat lage zoekvolume is om meerdere redenen helemaal geen probleem:

Gerichte zoekers

Mensen die heel gericht op zoek zijn naar een product of bepaalde informatie zoeken op long tails. Dit zijn de zoekwoorden die beter verkopen. Bijvoorbeeld, iemand die zoekt op ‘spiegelreflexcamera’ is zich duidelijk aan het oriënteren. Geen potentiële klant dus.

Iemand die zoekt op ‘canon spiegelreflexcamera’ is al gerichter op zoek, maar is zich waarschijnlijk ook nog aan het oriënteren.

Het wordt pas interessant als mensen zoeken op specifieke zoektermen zoals ‘spiegelreflexcamera kopen’ en ‘spiegelreflexcamera voor beginners’.

Printscreen van zoekresultaat uit KeySearch.

Printscreen van zoekresultaat uit KeySearch. Uitgevoerd op 19 april 2017.

Bij elkaar opgeteld

De zoekvolumes van specifiekere zoektermen zijn meestal veel lager, maar in één tekst zitten heel veel zoektermen. Bij elkaar opgeteld heb je voor één webtekst of blog dus veel meer zoekvolume.

En nog mooier: je focust je misschien op 1 of 2 long tails, maar zonder dat je hier bewust mee bezig bent, zitten er misschien wel 100 long tails in je tekst (afhankelijk van hoe lang je tekst is natuurlijk). Deze zoekwoorden tellen allemaal mee in de Google ranking.

Weinig concurrentie

Op long tails met weinig zoekvolume is over het algemeen ook weinig concurrentie. Optimaliseer je je website en teksten voor SEO, dan heb je met deze zoektermen een veel grotere kans om ermee bovenaan in Google te komen.

Hoe vind je long tail zoekwoorden?

Long tail zoekwoorden vinden is gelukkig niet moeilijk. Je potentiële klanten zijn mensen, zij typen zoektermen in in Google, dus het verzinnen van goede zoektermen is voor een groot deel gewoon logisch nadenken.

Maar er zijn wel een aantal manieren om het proces van logisch nadenken te ondersteunen.

Ken je doelgroep

Als jij veel contact hebt met je doelgroep, weet je wat er speelt. Je weet met wat voor vragen ze rondlopen, welke problemen ze hebben. Hier kun je op inspelen door in je teksten antwoorden en oplossingen aan te bieden.

De verkoper van spiegelreflexcamera’s krijgt misschien wel dagelijks de vraag hoe je zo’n kwetsbare camera moet schoonmaken en onderhouden. Dit is een perfect onderwerp voor een blog!

Suggesties van Google

Google Suggest helpt ook, kijk maar:

Printscreen van Google Suggesties.

Printscreen van Google Suggesties. Uitgevoerd op 19 april 2017.

Answer the public

Je kunt ook de website Answer the Public gebruiken. Deze tool geeft je inspiratie voor long tail zoektermen. Hier vind je een fragment van de resultaten als je zoekt op ‘spiegelreflexcamera’:

Answer the Public: handige tool voor het vinden van long tail keywords.

Printscreen van Answer the Public. Uitgevoerd op 19 april 2017.

Zoekwoorden onderzoek met tool

Heb je een onderwerp voor je blog of landingspagina bedacht, dan kun je met een tool gaan analyseren en filteren. Zo kom je misschien op goede synoniemen, of op relevante zoektermen waar je nog niet aan had gedacht. Ook vind je wellicht een zoekterm die iets meer zoekvolume heeft, maar dezelfde of zelfs minder concurrentie.

Informatieve SEO-teksten schrijven

De volgende stap is het schrijven van vlotte, informatieve teksten. Je optimaliseert deze teksten met je gevonden long tail zoekwoorden.

Meer over het schrijven van SEO-teksten lees je in deze stap voor stap gids over SEO teksten schrijven.