De Google Search Console is een onmisbaar hulpmiddel voor online ondernemers en bloggers. Het is een gratis Google hulpprogramma en om het te installeren en te gebruiken heb je geen technische kennis nodig. In deze blog leg ik je uit wat de Search Console is, wat je ermee kunt doen en hoe je stap voor stap de Search Console kunt instellen. Tot slot leg ik stapsgewijs uit hoe je de Search Console kunt koppelen aan Google Analytics. Dit is handig, want dan kun je in Google Analytics zoekwoorden bekijken waar je website bezoekers mee binnenhaalt.

Wat is Google Search Console?

Google Search Console (voorheen Google Webmaster Tool) is een gratis programma van Google en heeft als belangrijkste functie om “het zoekverkeer en de prestaties van je site te meten”, aldus Google.

Wat kun je er dan mee doen?

De Search Console is een super handige tool voor website-eigenaren omdat je hier onder meer de werking van je site in de gaten kunt houden. Zo kun je de dekking van je website checken, een sitemap indienen voor een snellere indexering en de prestaties van je site in de Google zoekresultaten bijhouden.

Meer hierover lees je in deze blog met uitleg over de Google Search Console functies. Heb je geen idee wat ik bedoel met termen als dekking en indexering? Lees dan eerst deze blog even.

Waarom nú installeren?

Ook als je op dit moment nog niet goed weet wat je met de Search Console kunt doen, raad ik je aan om de volgende stappen te volgen en je website te koppelen. De Search Console begint dan namelijk pas met het verzamelen van data. Wil je over een tijdje goed kunnen bijhouden op welke zoekwoorden je website hoog in Google staat, dan kun je dus beter nú al data gaan verzamelen.

Hoe installeer je Google Search Console?

Voor Google Search Console heb je een Google account nodig. Ik ga ervan uit dat je die hebt. Die heb je overigens ook nodig voor het instellen van Google Analytics.

Heb je Google Analytics nog niet ingesteld? Doe dat dan eerst (lees hier stap voor stap hoe) en keer daarna terug naar deze blog.

1. Ga naar de welkomstpagina van Google Search Console.

2. Klik op ‘Nu starten’. Je wordt doorgestuurd naar de inlogpagina van Google. Log in met je Google-account.

De Search Console gaat over van ‘Old Search Console’ naar ‘New Search Console’. Als je nu met een nieuw account inlogt, kom je in de nieuwe versie terecht. De printscreens hieronder zijn dus ook van de nieuwe versie (behalve bij punt 7).

3. Je Google Search Console is nog helemaal leeg en om je gegevens in te zien moet je een ‘Property’ toevoegen, oftewel je website.

Property toevoegen in GSC

4. Klik op ‘Property toevoegen’.

Nieuw in de Search Console is dat je maar één keer een domein hoeft in te vullen. Eerst moest je de vier subdomeinen (met en zonder www, met en zonder https) los van elkaar invullen. Dat hoeft dus nu niet meer. Het nadeel is dat je je domein dan alleen kunt verifiëren met een DNS record. Ik leg eerst uit hoe je dit doet, en wordt dit te ingewikkeld, dan kun je daarna de makkelijke stappen volgen die wel iets meer tijd kosten (via ‘URL-voorvoegsel’).

Type property selecteren: domein of url-voorvoegsel

5a. Kies voor ‘Domeinproperty’ en vul je domeinnaam in zónder www en http(s), dus bijvoorbeeld wordonlinegevonden.nl.

6a. Daarna moet je je website verifiëren. Kies je voor toevoegen via ‘Domeinproperty’ dan kun je je website alleen verifiëren via een DNS-record.

Log in bij het cPanel van je hosting en voeg een TXT-record toe. Wordt dit te ingewikkeld en heb je geen webdeveloper die je hiermee kan helpen? Dan gaan we je website op de ouderwetse manier toevoegen aan Google Search Console.

Terug naar stap 5:

5b. Kies voor ‘URL-voorvoegsel’ en vul hier je domeinnaam mét http of https en met of zonder www in. Bijvoorbeeld: https://wordonlinegevonden.nl

Met https en zonder www is mijn ‘voorkeursdomein’ en die van jou waarschijnlijk ook. Begin dus daarmee.

Klik op ‘Doorgaan’.

6b. Je kunt kiezen uit meerdere verificatiemethodes:

Eigendom verifieren in Search Console

De gemakkelijkste methode is via Google Analytics. Als je de Yoast SEO plugin hebt gebruikt voor het installeren van Google Analytics (je vindt hier stap voor stap uitleg), dan kun je die tracking code gebruiken voor het verifiëren van Google Search Console.

Selecteer de Google Analytics optie en klik op ‘Doorgaan’.

Heb je je website nog niet gekoppeld aan Google Analytics, dan kun je ook hier de HTML-tag kopiëren:

Eigendom in GSC verifieren met html tag

en die code plakken in de Yoast SEO plugin:

Google verificatie in Yoast SEO met html tag

Is de verificatie gelukt, dan moet je daarna nog de drie andere subdomeinen toevoegen. In mijn voorbeeld heb ik https://wordonlinegevonden.nl al toegevoegd, dus moet ik nog

  • http://wordonlinegevonden.nl
  • https://www.wordonlinegevonden.nl
  • http://www.wordonlinegevonden.nl

toevoegen en verifiëren.

Heb je ze alle vier toegevoegd, dan moet je nog een voorkeursdomein aangeven.

7. Het opgeven van je voorkeursdomein kan nu alleen nog in de oude versie. Links onderin vind je een knop waarmee je naar de oude versie gaat:

Oude versie van GSC

Eenmaal in de oude versie: klik rechts bovenin op het tandwieltje en ga naar ‘Site-instellingen’. Kies bij Site-instellingen voor de onderste optie, dus je URL weergeven zonder www.

Voorkeursdomein aangeven bij Site-instellingen

Dat was ‘m. Nu heb je je website correct gekoppeld aan Google Search Console.

Hoe koppel je Google Search Console aan Google Analytics?

Je kunt Google Search Console koppelen aan Google Analytics, zodat je in Google Analytics kunt terugvinden op welke keywords bezoekers jouw website hebben gevonden. Ga hiervoor naar Google Analytics.

1. Kies in het linkermenu voor Acquisition → Search Console. Het menu klapt verder open. Klik op een willekeurig menu-item (bijvoorbeeld de eerste ‘Landing Pages’).

Bij Acquisition kun je je Search Console koppelen aan GA

2. Het volgende scherm verschijnt:

This report requires SC integration

Klik op de knop ‘Set up Search Console data sharing’ (of de Nederlandse vertaling hiervan).

3. Scroll een beetje naar beneden, tot je deze optie ziet:

Klik op deze knop.

Doe dit alleen als je Google Search Console correct hebt toegevoegd, zoals hierboven stap voor stap beschreven.

4. Het volgende scherm verschijnt:

Klik op ‘Add’ en selecteer het juiste domein. Let er op dat je je voorkeursdomein selecteert, dus in mijn geval https://domeinnaam.nl (met https en zonder www). Klik onderaan op ‘Save’.

5. Keer terug naar het venster waar je Google Analytics open hebt staan en ververs de pagina. Je ziet je geselecteerde domeinnaam nu staan. Klik op ‘Save’.

Nu zijn je Google Analytics en Google Search Console gekoppeld. Het duurt wel even voor de informatie is gesynchroniseerd. Raak dus niet in paniek als je nu nog geen data ziet.

Search Console gebruiken

Nu je website gekoppeld is aan de Search Console, kun je hier hele nuttige informatie terugvinden. Niet alleen kun je controleren of je pagina’s wel worden gevonden door de Googlebot, of dat je geen gebroken links hebt, maar extra handig is dat je kunt bijhouden op welke zoekwoorden je website wordt gevonden én waar je site ongeveer staat in de zoekresultaten.

Dit is super handige info om je website verder te optimaliseren. Meer hierover lees je in deze blog met Search Console uitleg.